Ekopracownia
EKOPRACOWNIA ZIELONE SERCE SZKOŁY 2023
Zobacz: PRODUKTY DO EKOPRACOWNI i NASZE WIZUALIZACJE
W ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej szkoły mają szanse zdobyć dofinansowanie na budowę nowoczesnej ekopracowni.
Jak wziąć udział w programie i wyposażyć Ekopracownię?
Szkoły mają za zadanie wziąć udział w konkursie, których warunki można znaleźć na stronach poszczególnych ośrodków Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW).
Sprawdź czy w Twoim województwie WFOŚiGW ogłosił już terminy naboru wniosków konkursowych!
Lubelskie | Mazowieckie | Opolskie | Warmińsko-Mazurskie | Zachodniopomorskie |
Ogólnopolski program „Ekopracownia – zielone serce szkoły”
Na terenie każdego powiatu w całej Polsce powstaną co najmniej dwie pracownie szkolne: przyrodnicza oraz dotycząca odnawialnych źródeł.
Cele szczegółowe konkursu:
- Kształtowanie postaw proekologicznych wśród młodzieży szkolnej,
- Promowanie innowacyjnych metod kształtowania świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży,
- Promowanie idei zrównoważonego rozwoju,
- Promowanie aktywnych metod edukacji w zakresie ochrony środowiska.
Skorzystaj z gotowych projektów
EKOPRACOWNI
Inspiracje i przykłady wyposażenia ekopracowni
Zadanie ma na celu wyłonienie takich wniosków, które przyniosą najlepsze efekty edukacyjne. Nowoczesna pracownia ekologiczna zatem musi łączyć wykonywanie doświadczeń i badań wraz z użyciem modeli pokazowych oraz nowoczesnych technologii. W ekopracowni nie może, więc zabraknąć interaktywnych modeli OZE i zestawów doświadczalnych odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna oraz wiatrowa wciąż jest na topie). Czyste formy energii takie jak termalna, albo samochody z napędem wodorowym lada moment będą codziennością, a nie tylko wynalazkiem dalekiej przyszłości.
Ciekawym wyposażeniem ekopracowni, które równocześnie samo w sobie jest projektem może być model inteligentnego domu przyszłości. Jest to model funkcjonalny, który odwzorowuje rozwiązania ekologiczne stosowane w nowoczesnych i ergonomicznych domach, takie jak czujniki światła, temperatury czy wilgotności. Sam projekt polega na budowie drewnianego domku od podstaw zgodnie z dołączoną instrukcją, a następnie w obrębie jego konstrukcji umieszcza się czujniki oraz moduły odpowiedzialne za jego sterowanie. Kolejny krok to programowanie naszego domu przyszłości, które zgodnie z ideą STEM doda naszej pracowni interdyscyplinarny charakter i będzie stanowić fajny interaktywny model. Pozostając jeszcze w świecie robotyki i nowoczesnych technologii, warto zwrócić uwagę na równie interesujący, ale skupiający się głównie na temacie paneli fotowoltaicznych, projekt z serii ATOROBOT: Robot podążający za światłem słonecznym. Podobnie jak w przypadku inteligentnego domu przyszłości, uczniowie najpierw muszą zbudować robota, który po zaprogramowaniu będzie poprzez obracanie panelu fotowoltaicznego podążał za światłem słonecznym.
Edukacja ekologiczna to również badanie gleby, wody i powietrza, pod względem chociażby zanieczyszczeń i sposobów ich zapobiegania ich powstawania. Wartą uwagi pozycją szczególnie w przypadku modernizowanych ekopracowni o tej tematyce jest kontynuacja bestsellerowej serii GLEBA zestaw doświadczalny wpływ warunków środowiskowych na glebę oraz rozwój roślin. Zestaw jak w przypadku poprzedników zawiera instrukcję wraz z kartami pracy i szczegółowym opisem przebiegu doświadczeń. Aby łatwo śledzi warunki pogodowe w pracowni można umieścić bezprzewodową stacja pogody z oprzyrządowaniem zewnętrznym WEATHER PRO, która oprócz temperatury mierzy prędkość wiatru i jego kierunek, zmiany ciśnienia, wilgotności oraz opady deszczu.
Klasycznym, ale również nowoczesnym sposobem uatrakcyjnienia zajęć w pracowni biologicznej jest użycie mikroskopów cyfrowych, wyposażonych w kamery. Taka forma pozwoli w łatwy sposób podzielić się oglądanym preparatem/okazem/odkryciem z resztą klasy czy grupy, wykonać zdjęcia, które potem w formie wydruków mogą być ozdobą pracowni.
Przy kompletowaniu wyposażenia należy oprócz elementów typowo wykorzystywanych wewnątrz klasopracowni, pamiętać o pakietach edukacyjnych do pobierania próbek np. glebowych, wszelkich pojemniczkach i przyrządach pomiarowych, a także zestawach szkła laboratoryjnego i sprzętu do doświadczeń fizyko-chemicznych.