Indywidualizacja w nauczaniu - czym jest?
Coraz większa grupa nauczycieli decyduje się na indywidualizację procesu nauczania. Rozwiązanie to polega na uwzględnieniu różnic w poszczególnych umiejętnościach, zdolnościach czy zainteresowaniach dzieci. Każdy z uczniów jest inny i przejawia inny talent, np. do matematyki, języka polskiego, geografii czy fizyki. Głównym założeniem indywidualizacji nauczania jest poprawienie wyników w nauce danego ucznia, poprzez wykorzystanie konkretnych metod. Co to są za metody? Co można jeszcze powiedzieć o samym tym procesie? Zachęcamy do lektury.
Coraz większa grupa nauczycieli decyduje się na indywidualizację procesu nauczania. Rozwiązanie to polega na uwzględnieniu różnic w poszczególnych umiejętnościach, zdolnościach czy zainteresowaniach dzieci. Każdy z uczniów jest inny i przejawia inny talent, np. do matematyki, języka polskiego, geografii czy fizyki. Głównym założeniem indywidualizacji nauczania jest poprawienie wyników w nauce danego ucznia, poprzez wykorzystanie konkretnych metod. Co to są za metody? Co można jeszcze powiedzieć o samym tym procesie? Zachęcamy do lektury.
Indywidualizacja w nauczaniu - jak poprawić wyniki uczniów w nauce?
Wyniki uczniów w nauce można poprawić poprzez zastosowanie konkretnych technik. Należą do nich:
- wykorzystanie najlepszych możliwości ucznia w czasie nauki,
- rozwój umiejętności ucznia,
- dostosowanie metod pracy i sposobu przekazywania materiału do możliwości indywidualnych ucznia.
- Nauka w indywidualizacji procesu nauczania
Należy podkreślić, że nauka w indywidualizacji procesu nauczania nie jest łatwa, gdyż nauczyciel musi poświęcić swój czas, a także dostateczną liczbę godzin na to, aby uczniowie mogli rozwijać swoje indywidualne kompetencje.
Nauczyciele, którzy zdecydują się na wdrożenie tego procesu, muszą zwracać uwagę na to, jakie cechy odróżniają uczniów od siebie, dzięki temu mogą odnajdywać ich potencjał, a także rozwijać ich możliwości, między innymi emocjonalne, intelektualne, merytoryczne czy fizyczne.
Ponadto, bardzo ważne jest to, aby nauczyciele poświęcali tyle samo czasu osobom zdolnym oraz tym z problemami. Dzięki temu każdy z uczniów będzie mógł w odpowiednim dla siebie tempie zapoznać się i przyswoić temat lekcji.
Indywidualizacja w nauczaniu - metody
W jaki sposób można zatem przykładowo wykorzystać indywidualizację w nauczaniu? Jedną z popularniejszych metod jest oczywiście praca w grupach. W tej metodzie nauczyciel staje się doradcą, umożliwia mu to prowadzenie zajęć na kilku poziomach jednocześnie. Grupy można podzielić następująco:
- uczniowie, którzy mają problem z danym przedmiotem są w jednej grupie, dzięki temu mogą pracować w swoim tempie i wyciągać własne wnioski z tematu lekcji,
- grupa składa się z uczniów o różnych zdolnościach. Dzięki temu każdy może wykazać się i stać się ważną częścią zespołu. Tego typu podział pozwala na większą aktywność osób, uczniowie nieco słabsi mogą uczyć się od zdolnych uczniów.
Kolejnym przykładem indywidualizacji w nauczaniu jest wykorzystanie tak zwanych kart pracy. Dydaktyczne karty umożliwiają każdemu uczniowi przerabianie kolejnych partii materiałów w swoim tempie. Liczba, a także poziom wykonywanych ćwiczeń zależy przede wszystkim od samego ucznia, ponieważ to on wybiera sobie zadania z propozycji przedstawionych na karcie przez nauczyciela.
Indywidualizacja procesu nauczania jest świetnym rozwiązaniem, pozwalającym na poprawę wyników w nauczaniu danego ucznia. Nauczyciele wykorzystując odpowiednie metody pracy i dostosowując sposób przekazywania materiału do możliwości ucznia, pozwalają mu przyswoić materiał w swoim tempie. Chcąc wdrożyć system indywidualizacji w nauczaniu, warto zdecydować się na konkretne metody działania. Można do nich zaliczyć, na przykład pracę uczniów w określonych rodzajach grup.