Nauka zdalna - na co zwracać uwagę? Jak utrzymać skupienie?
Edukacja zdalna mocno spopularyzowała się w ostatnich dwóch latach, kiedy to uczniowie i nauczyciele zostali zmuszeni do tego, aby przejść do uczestniczenia oraz prowadzenia lekcji online. Rozwiązanie to miało swoje plusy, a także minusy. Z pewnością dużo problemów przysporzyło najmłodszym grupom uczniów, którym dość trudno skupić się na lekcji, zwłaszcza tej organizowanej przez łącza internetowe. Możliwość przebywania we własnym pokoju, a także ilość bodźców dostępnych w tej przestrzeni, bardzo często rozpraszały ich uwagę. W jaki najlepszy sposób utrzymać skupienie dziecka na lekcji w przypadku nauki zdalnej? Zachęcamy do lektury.
Edukacja online
Co ciekawe, wielu nauczycieli, a także uczniów, gdyż w przypadku obu grup liczba ta wynosi ponad 70%, uważa, że nie uciekniemy już od lekcji zdalnych. W najbliższych latach e-learning będzie bardzo ważną formą edukacji. Już teraz na wielu uczelniach odbywają się zajęcia zdalne, a niektóre przedmioty realizowane są wyłącznie przez platformy e-learningowe.
Edukacja online stanowi jednak największy problem w szkołach podstawowych. Kilkuletnim dzieciom trudno skupić się na zajęciach w szkole, a co dopiero utrzymać uwagę przez 45 minut lekcji organizowanej online. Jak temu zaradzić?
Lekcje zdalne - jak utrzymać uwagę dzieci?
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów na to, w jaki sposób utrzymać uwagę najmłodszych na lekcjach zdalnych tak, aby były one dla nich dobrym doświadczeniem i przynosiły im dużo korzyści.
- Małe grupy – jeśli tylko istnieje taka możliwość, warto podzielić uczniów na mniejsze grupy, ponieważ dzięki temu dzieciom dużo łatwiej dojść do głosu, a prowadzący jest w stanie zadać pytania wszystkim. W ten sposób można organizować na przykład lekcje języków obcych.
- Krótsze lekcje, więcej przerw – warto zastanowić się nad zmniejszeniem nieco czasu trwania lekcji, np. o 15 minut. Dać uczniom czas na regenerację i oderwanie się od komputera. Należy też zaznaczyć, że krótsze lekcje pozwalają uczniom utrzymać wyższy poziom koncentracji.
- Interakcje – dobrze, gdy lekcje zdalne nie są wyłącznie wykładem. Nauczyciele powinni przemyśleć formę prowadzenia zajęć. Warto przydzielać głos wybranym osobom podczas zajęć online i aktywować uczniów do pracy tak, aby rzeczywiście mogli jak najwięcej przyswoić wiedzy z zajęć.
- Forma zajęć - lekcje online rządzą się innymi prawami. W tym wypadku o wiele lepiej sprawdzi się pokazywanie prezentacji, krótkiego wideo, grafik, animacji, czy śmiesznych obrazków. Dzięki temu nauczyciel łatwiej utrzyma dynamikę zajęć.
Podczas nauki zdalnej warto zwrócić uwagę na formę prowadzenia zajęć, a także na czas. W przypadku uczniów klas szkół podstawowych dobrze jest uatrakcyjnić lekcje zdalne ciekawymi grafikami czy też krótkimi filmikami. Należy również aktywować uczniów do pracy, angażować ich do odpowiedzi oraz skrócić nieco czas zajęć mniej więcej o 10-15 minut. Tak, aby każdy uczeń mógł się odpowiednio zregenerować. Niestety, długie wpatrywanie się w ekran męczy wzrok.