Podstawa programowa. Co obejmuje?
Podstawa programowa to dokument obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym. Jest to zestaw treści i umiejętności, jakie muszą zostać zawarte w programie nauczania i umożliwić określenie kryteriów ocen szkolnych oraz wymagań egzaminacyjnych. Podstawa programowa jest określana przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Co obejmuje ten dokument?
Podstawa programowa - co warto wiedzieć?
Podstawa programowa jest dokumentem, którego zapisy muszą zostać wdrożone obligatoryjnie w każdej szkole. Określa ona również zakresy obowiązków, jakie spełnić musi szkoła w trzech aspektach: edukacyjnym, wychowawczym oraz opiekuńczym. Co więcej, zapisy zawarte w podstawie programowej mają stanowić materiał źródłowy dla autorów programów nauczania. Oznacza to zatem, że podstawa programowa nie określa sposobu nauczania, a jedynie nadaje mu odpowiedni kształt. Proces uczenia jest opisany w innym dokumencie, nazywanym programem nauczania.
Podstawa programowa dzieli się na 4 części: cel ogólny, zadania wychowawcze, treści rozumiane jako zbiór efektów kształcenia oraz opis warunków i sposobów realizacji zadań zawartych w podstawie.
Szkoła musi być miejscem współpracy pomiędzy nauczycielami, w którym dąży się do spójnego nauczania oraz wychowania ucznia.
Podstawa programowa - szkoła podstawowa
Niezwykle istotne zapisy podstawy programowej odnoszą się do szkoły podstawowej, której głównym celem jest, parafrazując, dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, moralny, społeczny i emocjonalny. Kształcenie uczniów musi wiązać się zatem z ich rozwojem, poznawaniem świata, a nie bazować wyłącznie na osiągniętych wynikach w nauce.
Zadaniem szkoły podstawowej, według kryteriów podstawy programowej, jest powolne wprowadzanie ucznia w świat wiedzy, przygotowywanie do wykonywania określonych obowiązków oraz wdrażanie do samorozwoju. Ponadto, szkoła musi zapewniać odpowiednie i bezpieczne warunki do pracy i nauki, uwzględniając tym samym indywidualne predyspozycje uczniów oraz tworzyć przyjazną atmosferę.
Cele, a także zadania szkoły mają określone funkcje w budowaniu tym razem programu nauczania, który dość często jest mylony z podstawą programową. Autorzy programów nauczania uszczegóławiają cele zawarte w podstawie programowej, opisują ich realizację, dobierając wybrane przez siebie metody, a także konstruując na ich podstawie drogę do osiągania określonych efektów kształcenia.
Trzecia część podstawy programowej, mówiąca o efektach kształcenia, została sformułowana głównie do autorów programów nauczania oraz pedagogów. To te grupy osób mają wpływ na to, czego uczeń nauczy się w ciągu roku szkolnego, a także w jaki sposób zostanie przygotowany do dalszej pracy, na kolejnych etapach nauki szkolnej.
Podstawa programowa jest dokumentem określonym przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Oznacza to, że jego zapisy muszą zostać wdrożone obligatoryjnie w każdej szkole. Podstawa Programowa dzieli się na 4 części: cel ogólny, zadania wychowawcze, efekty kształcenia oraz opis warunków i sposobów realizacji zadań zawartych w podstawie. Dokument ten mylony jest często z programem nauczania. Ma on jednak stanowić wyłącznie materiał źródłowy dla osób, zajmujących się tworzeniem takiego programu.